Wednesday, May 8, 2019

Redha dengan TakdirNya


Ada masa aku tertanya,

Kenapa Allah SWT amik nyawa insan yang kita sayang pada umur yang masih muda, dan panjangkan umur insan yang banyak menyusahkan, main dengan najis dia sendiri setiap hari.

Tanya bukan sebab persoalkan takdir Allah, tanya sebab mencari hikmahNya.

Ni lah dalam pemikiran aku setiap pagi sambil mencungkil najis dari celah kuku dia. Sambil tahan bau yang sungguh wangi itu.

Dan aku hanya nampak hikmahNya di akhirat nanti.. 

merintis air mataku, sambil berkata dalam hati, harap malaikat nampak la ni "Aku tengah bersihkan najis dia dengan penuh kesabaran"
Setelah apa yang dia bagi aku hari-hari, aku tetap masak untuk dia, siapkan air untuk dia. "Allah nak bagi banyak pahala bersabar ni" aku pujuk diri..

Aku hanya berfikir, inilah saham akhirat aku nanti.  Amal aku tak sebanyak para sahabat. Dan semoga redhanya aku terhadap takdirNya jadikan redha Allah terhadap diri aku...

Beriman kepada Allah
Beriman kepada malaikat
Beriman kepada Hari Akhirat

3 benda ni. Yang buat aku kuat. Yang buat aku sabar. Yang buat aku teruskan dengan kerja-kerja harian. Aku menangis fikirkan 3 perkara ni. Dan aku bersyukur kepada Allah, Allah hadirkan keyakinan terhadap 3 perkara ni dalam hati aku.

Allah Maha Mengetahui, Allah Maha Melihat, Allah Maha Adil, Allah Maha Penyayang.

Semoga dua insan ni, jadi saksi dan pembela kami sekeluarga di hadapan mahkamah Allah di Hari Akhirat kelak..


Semoga Allah kurniakan kesabaran dan kekuatan kepada kami dalam mengharungi apa jua ujian yang Allah timpakan..

Dan semoga Allah balas dengan ganjaran jannatul firdausi Di akhirat nanti...